"...Άθλιοι, άθλιο πάθος υποφέρετε! Νύχτα σας τύλιξε,
κεφάλια, πρόσωπα, τα γόνατά σας.
Η οιμωγή σας φλέγεται, τα μάγουλά σας μούσκεψαν στο δάκρυ,
αίμα οι τοίχοι στάζουν, αίμα της στέγης τα καλά δοκάρια,
είδωλα γέμισε το πρόθυρο, είδωλα η αυλή,
που βιάζονται να κατεβούν στο έρεβος, να βυθιστούν στο σκότος•
στον ουρανό αμαυρώθηκε ο ήλιος, μια καταχνιά θολή
απλώνεται τώρα παντού..."
Οδύσσεια
υ 350-357
Δύο λεπτά μετά το μεσημέρι της 16ης Απριλίου του 1178 π.Χ., αν βρισκόταν κανείς κάπου στα Ιόνια νησιά (ας πούμε στην Ιθάκη) και κοιτούσε προς τον ουρανό, η εικόνα που θα έβλεπε θα έμοιαζε κάπως όπως στην απεικόνιση παραπάνω. Αν και χωρίς τις επεξηγηματικές λεζάντες που βλέπετε εσείς να ορίζουν τις θέσεις των ουρανίων σωμάτων, οι απορούντες Ιθακήσιοι θα ήταν μάρτυρες μιας εντυπωσιακής έκλειψης ηλίου. Σύμφωνα με τους κυρίους Constantino Baikouzis & Marcelo Magnasco, συγγραφείς του επιστημονικού άρθρου από το οποίο υπεξαίρεσα την απεικόνιση, ενδέχεται ορισμένοι εκ των κατοίκων να μην απήλαυσαν το εντυπωσιακό θέαμα, δεδομένου ότι θα ήταν μάλλον απασχολημένοι με μια πιο επείγουσα δραστηριότητα: ο μεν Οδυσσέας, ο Τηλέμαχος και οι σύντροφοί τους, με τη μνηστηροφονία, οι δε μνηστήρες με την (ανεπιτυχή, τελικά) προσπάθεια να σώσουν τη ζωή τους.
Βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι, οι συγγραφείς δεν ισχυρίζονται ότι όλα αυτά τα γεγονότα συνέβησαν όντως (η μνηστηροφονία και ολόκληρη η Οδύσσεια) και μάλιστα τη συγκεκριμένη μέρα. Ξεκινώντας όμως από διάφορες περιγραφές που μπορεί κανείς να εντοπίσει στο ομηρικό κείμενο και οι οποίες αναφέρουν τις σχετικές θέσεις κάποιων ουρανίων σωμάτων στο χρονικό διάστημα της αφήγησης που καταλαμβάνει το έπος, οι συγγραφείς προσπαθούν να "ταιριάξουν" τις θέσεις αυτές με τις πραγματικές, όπως αυτές μπορούν να υπολογιστούν από προγράμματα πλανηταρίου για κάθε ημερομηνία κάθε δεδομένης χρονιάς. Το κομβικό σημείο είναι η εκπλήρωση της προφητείας του Θεοκλύμενου (δηλαδή του κειμένου στην κορυφή της ανάρτησης), όπου οι συγγραφείς, σε συμφωνία με μερικούς σχολιαστές του έπους ήδη από την αρχαιότητα, εκλαμβάνουν την "αμαύρωση" ως έκλειψη ηλίου.
Το άρθρο έχει ως τίτλο "Is an eclipse described in the Odyssey?" και το ερωτηματικό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Η περιγραφή του Θεοκλύμενου έχω την εντύπωση ότι ταιριάζει περισσότερο στο πέρασμα των ψυχών στον Άδη όπως τον αντιλαμβάνονταν οι αρχαίοι (εκτενείς περιγραφές του υπάρχουν στη Νέκυια, δηλαδή τη ραψωδία λ της ίδιας της Οδύσσειας), παρά στο φυσικό φαινόμενο "έκλειψη" ακόμα και αν ιδωθεί συμβολικά ή μεταφυσικά ως νέμεση για την προηγηθείσα ύβρι των μνηστήρων. Ο ίδιος ο Θεοκλύμενος εμφανίζεται ξαφνικά (ως επιβάτης της τελευταίας ώρας στο πλοίο που μεταφέρει τον Τηλέμαχο πίσω στην Ιθάκη μετά το ταξίδι του στην Πύλο και τη Σπάρτη) και ο ρόλος του στην οικονομία του ποιήματος μάλλον είναι ακριβώς να προσφέρει μια "μαντική" ενόραση της μνηστηροφονίας λέγοντας αυτά ακριβώς τα λόγια στους μνηστήρες την παραμονή της κρίσιμης μέρας.
Οι συγγραφείς δεν επιμένουν και πολύ στο τι εννοεί ο Θεοκλύμενος, και καλά κάνουν - άλλωστε η σχετική συζήτηση είναι φιλολογική, ενώ οι άνθρωποι είναι εμφανώς αστρονόμοι. Εργάζονται στο Αστεροσκοπείο του Λα Πλάτα στην Αργεντινή, και προσώρας στο Πανεπιστήμιο Ροκφέλλερ στη Νέα Υόρκη, ο Magnasco ως επισκέπτης καθηγητής και ο Baikouzis ως επιστημονικός συνεργάτης του. Γι' αυτό αντιπαρέρχονται τη φιλολογία και ασχολούνται με την αστρονομία: το παρακάτω σχήμα δείχνει τη θέση των άστρων και πλανητών στο νυχτερινό ουρανό το Μάρτιο του 1178 π.Χ., όπως θα φαινόταν σε έναν ταξιδιώτη που κάνει το ταξίδι του Τηλέμαχου. Η θέση τους ταιριάζει με την περιγραφή του έπους.
Το αποτέλεσμα της ενδελεχούς έρευνας των αστρονόμων μας είναι η δημοσίευση της μελέτης τους στο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences USA στο τεύχος της 1ης Ιουλίου 2008. Το άρθρο είναι ανοιχτής πρόσβασης στον καθένα και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ. Το περιοδικό είναι από τα πιο αξιόπιστα και υψηλής στάθμης επιστημονικά περιοδικά που κυκλοφορούν - προσωπικώς θα ήμουν πολύ ευτυχής αν είχα δημοσιεύσει έστω και ένα άρθρο εκεί.
Φυσικά δεν ξέρω αστρονομία και δεν έχω την παραμικρή αίσθηση για την επιστημονική αξία του άρθρου. Φαντάζομαι, δεδομένου του επιπέδου του περιοδικού, ότι οι υπολογισμοί των συγγραφέων θα είναι άψογοι και ότι οι σχετικές θέσεις των ουρανίων σωμάτων θα ήταν ακριβώς όπως απεικονίζονται. Σκέφτομαι όμως ότι αν το ερώτημα δεν αφορούσε την Οδύσσεια αλλά απλώς τη θέση των άστρων μια τυχαία ημερομηνία έκλειψης, τότε πολύ αμφιβάλλω αν η μελέτη θα έβρισκε το δρόμο για το συγκεκριμένο περιοδικό, ή για τη δημοσιότητα γενικά.
Δεδομένου όμως του "πιασάρικου" ερωτήματος ("Περιγράφεται μια έκλειψη στην Οδύσσεια;"), και παρά τις όποιες δεοντολογικές αποστάσεις τηρεί το επιστημονικό κείμενο, η επιστήμη τελειώνει με τη δημοσίευση του άρθρου και από εκεί και πέρα αναλαμβάνουν τα media. Στην καλύτερη περίπτωση το νέο σερβίρεται στη διψασμένη για ειδήσεις ανθρωπότητα με κάποιες επιφυλάξεις, αλλά πολύ γρήγορα και από μέσο σε μέσο βρισκόμαστε εκστατικοί μπροστά στη μεγάλη ανακάλυψη: όχι μόνο η Οδύσσεια περιγράφει μια έκλειψη (και το ερωτηματικό του τίτλου του άρθρου γίνεται θαυμαστικό), αλλά η έκλειψη είναι αυτή που προφητεύει ο Θεοκλύμενος, ο Οδυσσέας γύρισε στην Ιθάκη και σκότωσε (εντάξει, όχι μόνος του) τους Μνηστήρες στις 12.02 το μεσημέρι της 16ης Απριλίου 1178 π.Χ. Δεν ξέρω τι μέρα ήτανε ακριβώς, αλλά ο Όμηρος τα είχε γράψει σωστά όλα (άντε, με λίγο σκόντο στη θεά Αθηνά και δυο-τρεις άλλους).
Σήμερα, λίγους μήνες μετά, μια απλή έρευνα στον κυκεώνα του Διαδικτύου με keywords "eclipse + Odyssey" δίνει πλέον τεράστιο αριθμό αποτελεσμάτων. Μερικά είναι κάπως αυστηρά επιστημονικά, αλλά τα πιο πολλά είναι της κατηγορίας "όπως λένε οι επιστήμονες" και ακολουθούν διάφορα που καθόλου δεν τα λένε οι επιστήμονες αλλά τα φαντάζονται κατ' εξακολούθηση οι συντάκτες των κειμένων. Ο σάλαγος φτάνει γρήγορα στο λίκνο του πολιτισμού (ναι, την Ελλάδα λέω) που δε μπορεί να μείνει πίσω από τις εξελίξεις, εφημερίδες και περιοδικά και μπλογκς ανακυκλώνουν την ιστορία, η ελληνική wikipedia αναφέρει τη συγκεριμένη ημερομηνία στο λήμμα "έκλειψη ηλίου" ως ιστορικό γεγονός που περιγράφεται στην Οδύσσεια, και επιπλέον πέφτει εξτρά γαρνιτούρα λόγω εντοπιότητας. Όχι μόνο του Οδυσσέα ή του Ομήρου, αλλά και του εκ των συγγραφέων Constantino Baikouzis που είναι στην πραγματικότητα Κωνσταντίνος Μπαϊκούζης - πατριωτάκι εξ' Αργεντινής.
Και για την ακρίβεια, είναι λίγο χειρότερα τα πράγματα: ο Constantino δεν είναι πατριωτάκι μόνο με την ευρεία έννοια, αλλά και με τη στενή, καθώς η μαμά του είναι από τις Ράχες Ικαρίας. Κοντοχωριανός δηλαδή ("παραχωριού" στα καριώτικα) - και αυτό εξηγεί εν μέρει πώς βρέθηκε - ακουσίως - φιλοξενούμενος στη Ροβιθέ.
Ο Marcelo πάλι είναι εντελώς Αργεντινός κατά πως φαίνεται, αλλά τι να κάνουμε, μαζί με το βασιλικό ποτίζεται κι η γλάστρα...
Σ.Σ. Την ανακάλυψη της ικαριακής ρίζας του Μπαϊκούζη και όλης της ιστορίας με την έκλειψη τη χρωστάω στον ξάδελφό μου Β.Κ. που έχει ζήσει πολλά χρόνια στην Αργεντινή και τον γνωρίζει προσωπικά. Με τον ξάδελφο (που τον έχω αναφέρει ξανά εδώ) έχουμε μια μακρά ιστορία αντιπαραθέσεων χάριν παιδιάς για διάφορα ζητήματα που άπτονται θεωριών συνωμοσίας, ψευδο-επιστήμης και παραφυσικών φαινομένων - συνήθως εκείνος παίζει τον συνωμοσιολόγο κι εγώ τον σκεπτικιστή. Έτσι όταν μου είπε ότι κάλεσαν το φίλο του τον Constantino να μιλήσει στο Χάρβαρντ για την έκλειψη της Οδύσσειας που έγινε την ημέρα τάδε, το μυαλό μου πήγε σε μια άλλη ικαριακής επίσης προέλευσης ιστορία που έχω διαβάσει (σχετικά με τη χρονολογία ταφής του Ικάρου από τον Ηρακλή πριν 32 χιλιάδες χρόνια) και υπέθεσα ότι πρόκειται για αντίστοιχη μπαλαφάρα.
Όταν ανεσκάλισα λίγο τη βιβλιογραφία, μου προκάλεσε μια σχετική έκπληξη ο εντοπισμός του άρθρου σε ένα έγκριτο και σημαντικό περιοδικό σαν το PNAS. Αργότερα έπεσα πάνω στον αναμενόμενο ορυμαγδό των media και φυσικά του διαδικτύου, από ένα άρθρο (μάλλον στο Βήμα) που ξεκινούσε με το κλασικό "Έλληνες επιστήμονες ανακάλυψαν..." με συνέντευξη του Μπαϊκούζη, μέχρι διάφορες τερατολογίες από μπλογκ σε μπλογκ.
Προφανώς θα έγινε έκλειψη στην Ιθάκη στις 16 Απριλίου του 1178 π.Χ. αν και πολύ αμφιβάλλω αν υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ αυτού του γεγονότος και της Οδύσσειας. Ξαναδιάβασα πρόσφατα το κείμενο του έπους (στην απόδοση του Δ.Ν. Μαρωνίτη, από όπου και το παράθεμα στην κορυφή της ανάρτησης) και δεν απεκόμισα την αίσθηση ότι υπάρχει κάπου κάποια έκλειψη, αλλά και να υπήρχε, μικρή σημασία έχει. Ο Οδυσσέας είναι αδιάφορος ως ιστορικό πρόσωπο, αλλά είναι άπειρα σημαντικός ως σύμβολο: νομίζω πως ο καθένας μας κουβαλάει μέσα του έναν πόθο επιστροφής σε κάποια Ιθάκη, και ξέρω πολλούς ανθρώπους που όλη τους η ζωή δεν είναι παρά ένας "νόστος" προς μια πατρίδα μοναδική και εντελώς προσωπική.
Ο ξάδελφος μου διηγήθηκε μερικά περιστατικά με πρωταγωνιστή τον Constantino που σκιαγραφούν έναν μάλλον ενδιαφέροντα τύπο ανθρώπου. Σκέφτομαι αν το φέρει κάποτε και συναπαντηθούμε στις Ράχες ή στο Νότιο Ημισφαίριο γύρω από κάνα τραπέζι με κρασί, να μην του πω κουβέντα για το άρθρο και τη σχετική χλαπαταγή, αλλά να τον ρωτήσω για την επιστροφή στην Ιθάκη και για τα ταξίδια.
Ξενιτεμένος είναι κι αυτός, όλο και κάτι θα 'χει να πει.
5/2/09
Όταν μαύρισε ο ήλιος
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
14 σχόλια:
Άψογο και συγκινητικότατο. Μπράβο!
Dear Sir!
You are doing a great job on the livavistiri thing.
But due to the extremely high level of our magazine, you have to try a little bit more!
Sincerely yours
The PNAS Committee
Μια και ο ανώνυμος που κάνει την επιτροπή του PNAS ξέρει τη λέξη "λιβανιστήρι" στα greeklish, υποθέτω δεν θα έχει πρόβλημα που απαντάω στα ελληνικά, απλώς και μόνο για να πω ότι το PNAS ΔΕΝ έχει εκδοτική επιτροπή όμοια με τα συμβατικά περιοδικά, αλλά κάθε μέλος της ακαδημίας δικαιούται να "περνάει" με προσωπική του ευθύνη έναν αριθμό άρθρων (νομίζω 4) το χρόνο. Εναλλακτικά υπάρχει και το "συμβατικό" track II που το άρθρο απευθύνεται σε κάποιον τυχαίο διαθέσιμο ακαδημαϊκό, αλλά στην περίπτωση του εν λόγω άρθρου η διαδικασία είναι Track I, δηλ. το άρθρο πέρασε με ευθύνη ενός communicating editor που ονοματίζεται.
Αυτό δε σημαίνει κατ' ανάγκην ότι τα άρθρα αυτής της κατηγορίας είναι "τζούφια" αν και στην Ελλάδα του "έλα μωρέ τώρα", του "βύσματος" και των "κολλητών" υποψιάζομαι ότι αυτό θα γινόταν συστηματικά. Ωστόσο φημολογείται ότι στην Αμερική που η επιστημονική κουλτούρα είναι διαποτισμένη από κάποιες (προτεσταντικής μάλλον προέλευσης...) ηθικές μονομανίες, σε γενικές γραμμές δεν διακινδυνεύεις να "περάσεις" φύκια και να τα πουλήσεις για μεταξωτές κορδέλες μην τυχόν και γίνεις ρόμπα. Οπότε το σύστημα του PNAS σε γενικές γραμμές λειτουργεί καλά (αν και όχι πάντα, φαντάζομαι...).
Κι επειδή δεν έχω ακαδημαϊκό κολλητό, με βλέπω να χρησιμοποιώ το track II αν παραστεί ανάγκη, οπότε τζάμπα το γλύψιμο, ε;
(I will try a little bit more, anyway...)
Αν θυμάμαι καλά, ο Οδυσσέας έφυγε από την Ιθάκη με 40(;) πλοία φορτωμένα με τα καλύτερα παλικάρια τού τόπου, επίσημα για να ξεπλύνει την προσβολή τού Πάρη και ανεπίσημα για λίγο πλιάτσικο. Επέστρεψε 20 χρόνια μετά, χωρίς να μπορέσει να φέρει πίσω ούτε ένα από τα παλικάρια και χωρίς καθόλου πλιάτσικο. Κάτι λίγα τζοβαερικά που τού χαρίσαν οι Φαίακες δεν σκέφτηκε να τα χαρίσει με την σειρά του στις οικογένειες των θυμάτων -υπηκόων του (και μετά να κάνει χαρακίρι για την καταστροφή που τους χάρισε), αλλά τα θεώρησε δικαιωματικά δικά του και τα έκρυψε. Καταλαβαίνοντας ο ίδιος τη ΒΡΩΜΙΑ του πήγε λάου λάου στο «παλάτι του» και συνωμότησε για να πάρει πίσω την εξουσία και να σφάξει και όσους περίσσευαν από την νέα γενιά που ζητούσαν το πρώτο βήμα προς τον εκδημοκρατισμό, την μετάβαση από την μοναρχία / απολυταρχία στην ολιγαρχία / αριστοκρατία.
ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΑΣ ΓΡΑΦΕΙΣ ΟΤΙ ΟΙ ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ ΔΙΕΠΡΑΞΑΝ ΤΗΝ Υ Β Ρ Ι ;
(Να το πω στην Αντουανέττα να χαρεί!)
Τώρα βέβαια θα μου πεις:
α) ότι δεν είσαι εσύ που λες πώς οι μνηστήρες διέπραξαν ύβρι, αλλά ο Όμηρος και το βιβλίο του. Σωστά.
β) ότι είμαι εκτός θέματος. Αλίμονο...
Άντε, το έχουμε παραχαϊδέψει στις αναφορές μας το (ιστορικό ή μυθολογικό;) καθίκι...
Idom
...και μιλώντας περί Ύβρεως, μου θύμισες μια εκδοχή του μύθου που θέλει τον Οδυσσέα να μην φτάνει σε καλά στερνά, αλλά να πεθαίνει "εξ' αλός" όπως προφήτεψε ο Τειρεσίας στον Άδη (στη Νέκυια που αναφέραμε στο κείμενο). Όπως όλοι οι χρησμοί είναι κι αυτός διφορούμενος, καθώς θα μπορούσε να σημαίνει "έξω" αλλά και "από" τη θάλασσα.
Αντί λοιπόν ο δικός μας να πάει (όπως του προτείνει ο σώφρων μάντης) σε ένα ψηλό βουνό που οι άνθρωποι να μην ξέρουν τι είναι κουπί - μια ιστορία που πολύ αργότερα η λαϊκή παράδοση απέδωσε στον Προφήτη Ηλία - ώστε να πεθάνει ήσυχος "έξω" από τη θάλασσα, κάθεται στην Ιθάκη και βασιλεύει.
Κάποια μέρα πονηρή, ο γιός που έχει αποκτήσει από την Κίρκη (που λέγεται κι αυτός Τηλεκάπως αλλά δεν θυμάμαι πως ακριβώς) φτάνει με το πλοίο του στο (άγνωστο γι' αυτόν) νησί και με κάτι αυτοσχέδια δόρατα που για αιχμές έχουν κόκκαλα ψαριών αποπειράται να κλέψει κάνα ζώο (κατά κύρη...). Ο Οδυσσέας τρέχει να υπερασπιστεί το βιος του από τους άγνωστους εισβολείς και σκοτώνεται στη μάχη από ένα τέτοιο δόρυ (άρα "από" τη θάλασσα) και η δική του ύβρις ξεπληρώνεται (λέμε τώρα...).
Όσο για τους εν Ιλιάδα και Οδύσσεια συντρόφους του, ας μην έτρωγαν τα βόδια του Ήλιου (για να μην αναφέρω διάφορες άλλες σαχλαμάρες με τους ασκούς του Αιόλου, εντάξει;).
(Συνεχίζω από το προηγούμενό μου...)
Το οποίο μάς φέρνει πολύ ομαλά στο δεύτερο μέρος τής ανάρτησής σου, ότι το άρθρο ήταν πιασιάρικο - και πήρε bonus points λόγω τής αναφοράς του στο έπος. Σκυλοβαριόμουν να διαβάσω το άρθρο, οπότε είναι σαφώς αντιδεοντολογικό που το κριτικάρω, αλλά συμφωνώ πέρα για πέρα με την υποψία σου. Σιγά μην δημοσίευε το PNAS τα στοιχεία κάθε έκλειψης από το 5000 π.Χ. ως σήμερα. Στο κάτω κάτω, ακόμα και τις ωραίες φιγούρες, υπάρχουν ένα σωρό freeware προγράμματα στο διαδίκτυο για αστρονομικούς χάρτες, που μπορούν να τις παράγουν.
Βέβαια, το point είναι από τα γραφόμενα ενός ποιήματος να ανιχνεύσουμε την παρουσία ενός φυσικού γεγονότος, οπότε δευτερευόντως να χρονολογήσουμε το story με μεγαλύτερη ακρίβεια. Ακόμα και έτσι όμως, η έρευνα έχει περισσότερο ιστορικό ενδιαφέρον παρά αστρονομικό. (ΔΕΝ πρόκειται για μία αστρονομική ανακάλυψη, αλλά για την συγχρόνιση ενός ανθρώπινου γεγονότος προς ένα κοσμικό.) Οπότε είναι κάπως αξιοπερίεργο, «γιατί το PNAS;», το οποίο προσανατολίζεται κυρίως στις θετικές επιστήμες.
Idom
Πράγμα που μάς φέρνει στο επόμενο θέμα:
Όποια πέτρα κι αν σηκώσεις βρίσκεις έναν Καριώτη από κάτω!
:-)))
Τέλος πάντων, εσύ να τα βλέπεις Ροβιθέ μου και ευθυγραμμίσου!
Αν βρεις κάποιο καινούργιο γονίδιο (τέτοια δεν κάνεις;), ταύτισέ το κάπως με την Οδύσσεια να σε καμαρώσουμε και εσένα στο PNAS ή ακόμα πιο ψηλά και να σε βάλουν στο επόμενο Αλμανάκ των διάσημων Καριωτών!!!
Π.χ., αν βρεις ένα γονίδιο που σχετίζεται με τον ματόπονο, γράψε: «Υπέφερε ο Οδυσσέας από το μεταλλαγμένο γονίδιο; Για αυτό σημάδεψε στο μάτι τον Πολύφημο;; Μήπως δεν έβλεπε καλά και νόμιζε ότι οι σύντροφοί του μεταμορφώθηκαν σε γουρούνια;;;» Αν με τίποτα δεν μπορεί να γίνει τέτοια ταυτοποίηση γράψε: «Ο Οδυσσέας δεν υπέφερε από αυτό το γονίδιο. Το κτύπημα στον Πολύφημο δεν σχετίζεται με αυτό!» Κ.λπ..
Idom
Σχετικά με το εδάφιο (Οδύσσεια, υ 350-357) και εμένα μού φαίνεται ότι περιγράφει «ποιητικά» μία τρομερή φυσική(;) καταστροφή. Όπως π.χ., όταν θα πλησιάσει ο Nibiru (ή Ercolumbus) τη Γη και θα μάς πέφτει ο ουρανός στο κεφάλι. Έρκος οδόντων...
Βέβαια θα μπορούσε να έχει τις ρίζες του σε μία απλή έκλειψη.
Γενικά πάντως σε ένα αξιοπρεπές έπος, μία δύο σκηνές "Αποκάλυψης" είναι must!
(Α, θα βάλω και εγώ στο θεατρικό μου που δημοσιεύω στο blog!)
Idom
Vre Anonyme, kala to livanistiri pou kanei o Rovithes alla kai esy na ypovathmiseis to PNAS apo journal se magazine?
Ta parales... :-)))
Idom
@ B
Τηλέγονο τον λέγανε. Όχι ότι το θυμόμουν, στη Wiki το βρήκα (
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%AF%CF%81%CE%BA%CE%B7 ).
Ναι τον ήξερα το μύθο. Με εντυπωσίαζε η τεχνολογική παλινδρόμηση: από τα high tech όπλα που περιγράφονται στην Ιλιάδα, φτάσαμε σε δόρατα "οπλισμένα" με ψαροκόκαλα;
Δεν αλλάζει πάντως το ποιόν τού Οδυσσέα.
Όσο για τα βόδια τού Ηλίου και τα σακιά τού Αιόλου, εσύ χαριτολογείς (ΕΛΠΙΖΩ), αλλά θα υπάρχουν άλλοι !#$%^&*, οι οποίοι θα το χρησιμοποιήσουν ως πραγματικό επιχείρημα.
Λοιπόν, από την στιγμή που κάποιος "παίρνει" την ευθύνη να ΜΟΝΑΡΧΕΨΕΙ, λαμβάνει και την ευθύνη για ΟΤΙ ΜΑΛΑΚΙΑ πράττουν οι μοναρχευόμενοί του αλλά ΚΑΙ για το well being τους. Νισάφι.
Idom
Α, ξέχασα:
Πολύ ωραία ανάρτηση! Μπράβο!
Idom
Γεια σου, ρε Idom κιμπάρη... Ένα σου στέλνουμε, πέντε έξι μας επιστρέφεις (comments)... Αν τυχόν το κάνεις και με λεφτά, πες μου πού να στείλω εικοσάρικο και από πού να παραλάβω κατοστάρικο (εχέμυθα, πάντα...).
Καλοπροαίρετα, βέβαια...
Ουφ!
Εγώ φταίω που αναβαθμίζω το τσαρδί σου...
Πάντως, όχι, δυστυχώς δεν το κάνω και με λεφτά.
Ξέρω όμως ένα χωραφάκι που το κάνει. Όταν επιστρέψεις από την εξορία θα σε πάω εκεί. Θα φυτέψεις τα λεφτά σου, θα τα ποτίσουμε λίγο και την επόμενη μέρα όταν ξαναπάς, θα έχει φυτρώσει μια λεφτιά με τα κλαδιά της γεμάτα δολάρια, σκούδα, σελίνια, γιεν, ευρώ, λέι, ρούβλια...
Υπέροχο πράγμα.
Idom
Τυχαία το βρήκα σήμερα στην ελληνική Wikipedia, χωρίς να το ψάξω παραπάνω:
http://el.wikipedia.org/wiki/4_%CE%99%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%AF%CE%BF%CF%85
780 π.Χ. - Γίνεται στην Κίνα η πρώτη ιστορική καταγραφή έκλειψης Ηλίου.
Idom
Δημοσίευση σχολίου