ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Μια ρεβυθιά στο Ηράκλειο - Λέιντεν - Λισσαβώνα - Αθήνα - πάλι Ηράκλειο


26/4/09

Κάθε λιμάνι και καημός

Άποψη του Ευδήλου από τα ανατολικά (Απρίλιος 2009). Δεξιά ο προσήνεμος μώλος, αριστερά τα έργα κατασκευής του υπήνεμου μώλου και του ανισόπεδου δρόμου πρόσβασης. Το μπάζωμα είναι στο εσωτερικό του όρμου, δεν φαίνεται από αυτή τη γωνία.

Καλή θέληση να υπάρχει και κακές λύσεις πάντα θα βρίσκονται. Η πατρότητα της φράσης είναι του Idom, σχολιάζοντας την ανάρτηση με τίτλο "Του λιμανιού και του σαλονιού" όπου έγραφα (το Σεπτέμβριο του 2008) για τα έργα στο λιμάνι του Ευδήλου Ικαρίας. Από τότε πέρασε κάμποσος χρόνος, αλλά καθώς δεν είναι και πολύ δύσκολο να μαντέψει κανείς τις εξελίξεις στα ικαριακά πράγματα, στις περισσότερες από τις προφητείες που είχα κάνει τότε έπεσα μέσα. Θυμίζω για τυχόν μη ενήμερους αναγνώστες ότι το περασμένο καλοκαίρι στον Εύδηλο προέκυψε αρκετά ταραχώδες όταν κατέστη σαφές στο ευρύ κοινό (κάποιοι μυημένοι μάλλον το ήξεραν αλλά φαίνεται πως δεν το είχαν κάνει και βούκινο...) ότι η κατασκευή "αλιευτικού καταφυγίου" στο λιμάνι (έργο της νομαρχίας Σάμου ενταγμένο στο πρόγραμμα "Αλιεία" του 3ου Κ.Π.Σ.) θα είχε ως παράπλευρη συνέπεια το μπάζωμα του μεγαλύτερου μέρους της παραλιακής ζώνης και την επέκταση της πλατείας κατά 7-10 μέτρα (κάπου ίσως και 25) προς τη θάλασσα, δημιουργώντας διόμισι στρέμματα "νέας" γης με απροσδιόριστη χρήση.

Ένας ικανός αριθμός κατοίκων οσμίστηκε πάρκιγκ ή έναν αχρείαστο δρόμο διπλής κατεύθυνσης (προς το πουθενά) και αντέδρασε με συλλογή υπογραφών ενάντια στο μπάζωμα, λαϊκές συνελεύσεις και κινήσεις δημοσιοποίησης, συμμετέχοντας σε ένα σχήμα που ονομάστηκε εν τέλει "Κίνηση Πολιτών Ευδήλου". Στην ανάρτηση που είχα κάνει τότε για το θέμα παρουσίασα κάποιες όψεις της αντιπαράθεσης, όπως τουλάχιστον τις αντιλαμβάνομαι εγώ. Έκτοτε το παρακουλούθησα κάπως ευκαιριακά (αναγκαστικά, λόγω απόστασης) και τώρα προσπαθώ να μαζέψω εδώ κι εκεί πληροφορίες για το πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα. Δεν ισχυρίζομαι ότι αυτά που σας μεταφέρω εδώ είναι η αντικειμενική αλήθεια (αν υπάρχει κάτι τέτοιο), πάντως προσπαθώ να χρησιμοποιήσω όλες τις διαθέσιμες πηγές και να μην αναπαράγω επιλεκτικά μόνο τις απόψεις που με βρίσκουν πιο σύμφωνο.

Το καλοκαίρι πέρασε με αναγνωριστικές μάλλον αψιμαχίες. Από τη μια η πλειοψηφούσα στο Δήμο Ευδήλου παράταξη, προσκείμενη στο Κόμμα (μιλώντας για Ικαρία, ένα είναι το Κόμμα...), ομού μετά της Νομαρχίας (ΠΑΣΟΚ με υποστήριξη και ΣΥΝ) που δημοπράτησε το έργο, κι από την άλλοι οι της Κίνησης Πολιτών, ένα κάπως ετερόκλητο μίγμα ανθρώπων με μια ad hoc οικολογική ευαισθησία που τους συσπειρώνει γύρω από το θέμα του μπαζώματος και δεν προτάσσει κάποια σαφή ένταξη (αν και κάποια μέλη της που γνωρίζω σίγουρα έχουν τις προτιμήσεις τους στον ευρύτερο αριστερό χώρο). Το πράγμα περιπλέχθηκε λιγάκι πολιτικά όταν ο καλοκαιρινός επισκέπτης κ. Τσίπρας τάχθηκε εμμέσως πλην σαφώς εναντίον του μπαζώματος. Περίπου την ίδια εποχή δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΑΥΓΗ ένα άρθρο του Νίκου Μπελαβίλα, αρχιτέκτονα-πολεοδόμου στο ΕΜΠ, που τασσόταν επίσης εναντίον. Αμφότεροι κατέστησαν άμεσα στόχος της κριτικής του Δημάρχου Ευδήλου, Στέλιου Σταμούλου, που καταφέρθηκε εναντίον τους σε δηλώσεις του στο Ριζοσπάστη. Δε μπορώ να μην επισημάνω το γεγονός ότι σύμφωνα με την υφέρπουσα λογική ορισμένων, ο Μπελαβίλας εκτός από υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στο νομό το 2006 (ένα το κρατούμενο) είναι και εξ' αγχιστείας Σαμιώτης (δηλαδή διπλά ύποπτος...). Η μπάλα φυσικά πήρε και τον Τσίπρα και την Κίνηση Πολιτών που τα μέλη της θεωρήθηκαν συλλήβδην "συνασπιστές", ιδιότητα που στο στόμα του Δημάρχου μας αποτελεί τη χειρότερη δυνατή βρισιά, μάλλον. Με δεδομένη τη νοοτροπία του συγκεκριμένου ανθρώπου, το πράγμα ήταν αρκούντως διασκεδαστικό για τους μη εμπλεκόμενους, ειδικά μάλιστα καθώς κάμποσα από τα μέλη της Κίνησης τρέφουν για τον ΣΥΡΙΖΑ παρόμοια αισθήματα με αυτά που τρέφει και ο Δήμαρχος και κοιτάζονταν μεταξύ τους με απορία.

Μια λίγο πιο σοβαρή κουβέντα έγινε για το πόσοι υπέγραψαν τελικά τη διαμαρτυρία και τι ακριβώς υπέγραψαν και υπό ποια ιδιότητα (μόνιμοι κάτοικοι; καλοκαιρινοί κάτοικοι; τουρίστες;). Φαίνεται πάντως ότι αριθμός τους (καμιά 800αριά περίπου) δεν επηρέασε καθόλου το Δήμαρχο (άλλωστε τους δικούς του τους έχει τσιμεντωμένους, λένε), αλλά ίσως έκανε κλικ στο αυτί του Νομάρχη, που ξέρει πως για να ξαναβγεί έναντι του υποψηφίου της ΝΔ που μάλλον υπερτερεί στη Σάμο, καλόν είναι να εισπράττει μερικές παραπάνω Ικαριακές ψήφους, άρα καλύτερα να τα έχει καλά με όλους. Κάπου εκεί φαίνεται πως άρχισε μια άτυπη κουβεντούλα για τυχόν τροποποιήσεις στο αρχικό σχέδιο, ώστε η προς μπάζωμα έκταση να μειωθεί κάπως χωρίς ωστόσο να πειραχτεί η χρηματοδότηση του έργου από το (εκπνέον στο τέλος του 2008) 3ο Κ.Π.Σ. Φεύγοντας για την Κρήτη αρχές Σεπτεμβρίου, δεν είχα ιδιαίτερη εικόνα του τι ακολούθησε, εκτός από ένα σχετικό άρθρο του Μάκη Καβουριάρη και της Βάσως Κιζήλου στο τεύχος Οκτωβρίου του περιοδικού Γαλέρα (που παρά το ενδιαφέρον του δεν προσέθετε καμμιά καινούργια πληροφορία), και μια αρκούντως νηφάλια (αλλά με σαφή αντίθεση στο έργο) αποτίμηση των γεγονότων από τον Ηλία Γιαννίρη, στελέχος των Οικολόγων-Πράσινων στην ιστοσελίδα του. Ο χειμώνας πέρασε με κάπως καταλαγιασμένα τα πνεύματα, αν και σε κάποιες δημόσιες συζητήσεις στον Εύδηλο φαίνεται πως υπήρξαν αρκετές αντιπαραθέσεις (αλίευσα μια σχετική αναφορά στην τοπική εφημερίδα "Χαραυγή" της Σάμου, που πρόσκειται όπως και ο Δήμαρχος στο ΚΚΕ). Εικάζω ότι η χρονική επέκταση του προγράμματος "Αλιεία" μέχρι τον Ιούνιο του 2009 που αποφασίστηκε στα πλαίσια των μέτρων ενίσχυσης που πάρθηκαν ως απότοκο της οικονομικής κρίσης, ίσως να επέτρεψε μια πιο άνετη χρονικά διαχείριση του προβλήματος.

Το εν εξελίξει μπάζωμα (διαπλάτυνση κατ' άλλους) στην ανατολική πλευρά της πλατείας μπροστά στην Άλφα μπανκ. Τα μπλόκια έχουν τοποθετηθεί σε λάθος (;) θέση ως προς το αναθεωρημένο σχέδιο, όλως τυχαίως (;) σε βάρος της θάλασσας, κάνοντας τη διαπλάτυνση ακόμα πλατύτερη. Ορισμένοι θεωρούν ότι αυτό έγινε για τεχνικούς λόγους (για να "πατάει" καλύτερα η μπουλντόζα), άλλα οι πιο καχύποπτοι υποψιάζονται ότι τα αναθεωρημένα σχέδια είναι για τα μάτια του κόσμου και η κατασκευή προχωράει βάσει του σχεδίου "άρτζι-μπούρτζι-και-λουλάς".

Όλη αυτή την περίοδο, στην εξωτερική πλευρά του λιμανιού συνεχίζονταν τα έργα κατασκευής του υπήνεμου μώλου και του ανισόπεδου δρόμου πρόσβασης, έργων για τα οποία δεν έχει ακουστεί κιχ από κανέναν σχεδόν (εκτός ίσως από τον ταλαίπωρο μουσικοσυνθέτη Γιάννη Εμμανουηλίδη που το σπίτι του από παραθαλάσσιο βρέθηκε ξαφνικά μεσογειακό και με έναν ανισόπεδο κόμβο στο μπαλκόνι του, αλλά αυτό είναι θέμα για τραγούδι, όχι για ιστολόγιο). Μια μέρα πονηρή όμως, οι μπουλντόζες έκαναν μεταβολή και άρχισαν να ρίχνουν μπάζα στη μέσα μεριά, στα πλαίσια του διαφιλονικούμενου "αλιευτικού καταφυγίου". Από τη στιγμή εκείνη οι εξελίξεις διαδέχονταν η μία την άλλη με ραγδαίο ρυθμό. Αρχικά, σε μια "ακτιβιστικού τύπου" ενέργεια κάποιοι πήγαν και στάθηκαν μπροστά στις μπουλντόζες, προκαλώντας ένα προσωρινό σταμάτημα του μπαζώματος. Για λίγο τα έργα μεταφέρθηκαν σε κάποιο άλλο σημείο, ύστερα επανήλθαν. Τα μέλη της Κίνησης Πολιτών συνειδητοποίησαν γρήγορα ότι πρόκειται να βρεθούν προ τετελεσμένου (μπαζώματος), και μεθόδευσαν μια διαδικασία προσφυγής στη Δικαιοσύνη. Δεν είμαι σίγουρος πόσο επιτυχημένη ήταν η εν λόγω μεθόδευση, καθώς φημολογείται ότι μια προσφυγή εναντίον των περιβαλλοντικών όρων του αλιευτικού καταφυγίου και μόνον θα ήταν μάλλον εκπρόθεσμη ή απορριπτέα για τυπικούς λόγους. Αντ' αυτού προσέφυγαν (εμπροθέσμως) ενάντια σε μια Κοινή Υπουργική Απόφαση (και ακόλουθη απόφαση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου) που αφορούσε όχι μόνο αυτό το έργο αλλά και μερικά ακόμα - και κυρίως τον πολυσυζητημένο ανισόπεδο δρόμο πρόσβασης. Μπίνγκο!

Ο υπό κατασκευήν ανισόπεδος εξωτερικός δρόμος πρόσβασης στον καινούργιο υπήνεμο μώλο. Αν και δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με το μέγεθος του οικισμού (και κακάσχημος...), θα απομακρύνει την κίνηση των αυτοκινήτων που τώρα στοιβάζονται στην πλατεία καθώς τα πλοία δένουν (κακώς) στον προσήνεμο μώλο απέναντι. Στο διαθέσιμο χώρο θα υπάρχει πάρκιγκ και υπηρεσίες του λιμανιού (αποθήκες κλπ.). Πλεονέκτημα: δεν φαίνεται σχεδόν από πουθενά στον οικισμό.

Η προσφυγή φαίνεται πως ταρακούνησε τα πράγματα πολύ περισσότερο από πενήντα ακτιβιστικές ενέργειες μαζεμένες (δείτε και σχετικό ρεπορτάζ του Σκάι με δηλώσεις του Νομάρχη και εκπροσώπου της Κίνησης). Όπως διδάσκει η προγενέστερη εμπειρία (από το λιμάνι της Νάξου μέχρι το γήπεδο του Παναθηναϊκού), το μεν Συμβούλιο της Επικρατείας έχει μια αξιοσημείωτη προϊστορία στην υπεράσπιση της συνταγματικής νομιμότητας, η δε Δημόσια Διοίκηση έχει μια επίσης αξιοσημείωτη ικανότητα να εμφανίζει προς έγκριση μελέτες και νομοθετήματα που πάσχουν πολλαπλώς. Η διάχυτη υπόνοια ότι στο συγκεκριμένο έργο οι μελέτες έγιναν στο πόδι με σκοπό να μη χαθούν τα λεφτά και να υπάρξουν απορροφήσεις κοινοτικών κονδυλίων (κάτι που μάλλον είναι κοινή πρακτική στα δημόσια έργα τουλάχιστον της επαρχίας), δημιουργεί την αίσθηση ότι δεν είναι εντελώς απίθανο το ΣτΕ να διατάξει την προσωρινή αναστολή των εργασιών μέχρι την οριστική εκδίκαση της υπόθεσης επί της ουσίας (κάπου το 2010). Ναι, αλλά ποιών εργασιών; Για το αλιευτικό καταφύγιο, για το δρόμο, ή για όλα; Επειδή κανείς δε μπορεί να προδικάσει την απόφαση (αν και η πρώτη αίτηση για άμεση διακοπή των εργασιών δεν βρήκε ανταπόκριση στο ΣτΕ), ο καθένας φρόντισε να πάρει τα μέτρα του.

Η Νομαρχία κατέστησε σαφές (προφορικά, για την ώρα...) ότι τα εν εξελίξει έργα δεν γίνονται με βάση το αρχικό σχέδιο που προέβλεπε διόμισι στρέμματα μπάζωμα, αλλά ένα αναθωρημένο σχέδιο (αμφίβολης ωστόσο, νομικής ισχύος) που προβλέπει πολύ λιγότερα και υιοθετώντας (προφορικά πάντα) ορισμένες από τις προτάσεις της Κίνησης για την ήπια χρήση του χώρου. Παράλληλα όμως, οι εργασίες συνεχίστηκαν με μεγαλύτερη ένταση, με προφανή στόχευση την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του έργου πριν την κρίσιμη συζήτηση στην επιτροπή αναστολών του ΣτΕ (καλού-κακού...). Από την άλλη, ο Δήμος (που μάλλον βλέπει με πολύ κακό μάτι τις επαμφοτερίζουσες κινήσεις της Νομαρχίας προς κατευνασμό της Κίνησης Πολιτών) πήρε κι αυτός τα μέτρα του: κατηγόρησε (ονομαστικά) τους 26 προσφεύγοντες στο ΣτΕ ότι επιχειρούν να μπλοκάρουν την ανάπτυξη του τόπου και μάλιστα τα έργα της προβλήτας και του δρόμου πρόσβασης (όχι ειδικά το μπάζωμα στο αλιευτικό καταφύγιο), και συγκάλεσε λαϊκή συνέλευση που έλαβε χώρα στα τέλη Μαρτίου στην πλατεία του Ευδήλου. Η λαϊκή συνέλευση εξελίχθηκε σε λαϊκό δικαστήριο, καθώς ο περισσότερος κόσμος εμφανώς φοβάται ότι αν σκαλώσει ο δρόμος θα γίνει πολύ μεγάλη ζημιά στον τόπο, και με δεδομένη την παραδοσιακή κουλτούρα ανοχής και διαλόγου που μας χαρακτηρίζει ως Καριώτες και ως Αριστερούς (χμ...), οι ατυχείς εκπρόσωποι τις Κίνησης στη λαϊκή συνέλευση προπηλακίστηκαν, και ένας απ' αυτούς (ο πρόεδρος της τοπικής ΕΛΜΕ Χρήστος Δάμαλος, καθηγητής στο Λύκειο Ευδήλου) αφενός λοιδορήθηκε από το Δήμαρχο που τον χαρακτήρισε "ανάξιο να διδάσκει τα παιδιά μας" και του πήρε το μικρόφωνο από τα χέρια, και αφετέρου γρονθοκοπήθηκε από έναν θερμόαιμο (αν και κάπως μειωμένου καταλογισμού...) υποστηρικτή των δημαρχιακών θέσεων.

Τα γεγονότα πήραν διαστάσεις τις επόμενες μέρες στα τοπικά και τα εθνικά ΜΜΕ (δείτε σχετικά άρθρα στη δικτυακή εφημερίδα του συλλόγου Κάβο Πάπας της Ικαρίας, στο δικτυακό περιοδικό Monumenta, στις εφημερίδες της Σάμου Χαραυγή και Σαμιακός Τύπος, στην Ελευθεροτυπία και το Έθνος, και προσέξτε τις αποκλίσεις στις περιγραφές και την ερμηνεία των γεγονότων ανάλογα με τις πηγές πληροφόρησης του κάθε εντύπου). Οι θέσεις της Κίνησης αναφέρονται σε ένα κείμενο που μπορείτε να διαβάσετε στο σχετικό άρθρο της Τηλεόρασης χωρίς Σύνορα. Για τη συμπεριφορά της δημοτικής πλειοψηφίας και προσωπικά του Δημάρχου, υπήρξαν αντιδράσεις και καταγγελίες από πολίτες του Ευδήλου (διαβάστε σχετική επιστολή στην Ελευθεροτυπία) και από τη διοίκηση της ΟΛΜΕ (έγγραφη καταγγελία εδώ), καθώς και σχετική κουβέντα σε ιστολόγια ικαριακής θεματολογίας, ειδησεογραφικά ή πολιτικά (δεν δίνω links διότι γράφονται και άπειρες ανακρίβειες ή βλακείες, άμα θέλετε ψάξτε τα μόνοι σας).

Από την άλλη πλευρά όμως, είναι σαφές ότι η επιχειρηματολογία της πλευράς των υποστηρικτών του έργου έχει επιφέρει καρπούς: τουλάχιστον τέσσερις από τους αρχικούς εικοσιέξι υπογράφοντες την προσφυγή δήλωσαν ότι αποσύρουν την υπογραφή τους. Μεταξύ των ανθρώπων που ζουν μόνιμα στον Εύδηλο, οι απόψεις της Κίνησης ήταν πάντα σχετικά μειοψηφικές - σήμερα είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα. Η δημοτική πλειοψηφία συλλέγει υπογραφές "υποστήριξης" του έργου ενόψει της διαδικασίας του ΣτΕ - ο αριθμός τους πιθανότατα υπερβαίνει τις αντίστοιχες καλοκαιρινές υπογραφές της Κίνησης, και πολλοί που είχαν τότε υπογράψει εναντίον του μπαζώματος, τώρα το προσυπογράφουν φοβούμενοι τις συνέπειες της απόφασης του ΣτΕ στο δρόμο πρόσβασης και τα λιμενικά έργα, που άπαντες θεωρούν πολύ σημαντικά.

Μέσα σε αυτό το κάπως ζοφερό κλίμα, κατέβηκα στην Ικαρία το Πάσχα και πέρασα τις μέρες μου κουβεντιάζοντας με ανθρώπους ένθεν-κακείθεν. Δεν έχω κρύψει από την αρχή ότι είμαι ενάντια στο μπάζωμα (όπως και ενάντια στην αρχή "δώστε μπετά στο λαό να φάμε όλοι από κατιτίς" που διέπει εν πολλοίς τα δημόσια έργα). Αν και έχω κάποιες παραξενιές στο θέμα του πού βάζω την υπογραφή μου (αρκετές ώστε να μην είμαι ούτε στους 800 ούτε βέβαια στους 26-4=22), έβλεπα από την αρχή θετικά την προσπάθεια της Κίνησης, καθώς είναι η πρώτη φορά που βλέπω τους συμπατριώτες μου να ξεσηκώνονται για κάτι που δεν αφορά στενά την υλική ευημερία τους (ή έστω τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και τα κέντρα υγείας), αλλά την ποιότητα ζωής. Με αυτή την αισιόδοξη σκέψη πήρα μέρος σε δύο συνελεύσεις της Κίνησης που έγιναν στην Ικαρία αυτές τις μέρες. Αλλά έφυγα με σκέψεις πολύ πιο σκοτεινές.

(Η συνέχεια στο επόμενο)

ΣΣ. Αν θέλει κάποιος να χρησιμοποιήσει τις φωτογραφίες ας τις πάρει, αλλά με αναφορά στο παρόν ιστολόγιο παρακαλώ. Αρκτικόλεξα: ΚΠΣ = Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (παλαιότερα γνωστό ως "πακέτο Ντελόρ" και τώρα ως ΕΣΠΑ από φέτος μέχρι το 2014). ΕΜΠ = Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. ΣτΕ = Συμβούλιο της Επικρατείας, το ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο της χώρας, ελέγχει τη νομιμότητα των πράξεων της Διοίκησης και συχνά πυκνά τις βρίσκει παράνομες... ΟΛΜΕ = Ομοσπονδία Λειτουργών Μεσης Εκπαίδευσης, το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών. Οι κατά τόπους ενώσεις λέγονται ΕΛΜΕ. Για τις λέξεις ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ μάλλον δεν χρειάζεται ερμηνεία.

Και μια ιστορία από πιο παλιά, καθώς αν δε στοιχειώσει άνθρωπος λιμάνι δε στεριώνει: το ρεπορτάζ του Ριζοσπάστη για ένα θανατηφόρο ατύχημα στο λιμάνι, αρχές του 2006.

3 σχόλια:

Idom είπε...

Αγαπητέ μου Ροβιθέ!

Παρ' ότι με τιμάς τα μάλλα βάζοντας εισαγωγικά την ρήση μου στην αναρτησή σου, την ανάρτηση δεν άντεξα να την διαβάσω ολάκερη.
Θες ότι είναι μακροσκελής, θες ότι είναι τοπικού χαρακτήρα η διένεξη, θυμήθηκα απλά το τσιτάτο "το 'να κόμμα δέρνει τ' άλλο και τα δυο το κίνημα", που κυκλοφορούσε στην μεταπολίτευση για τα δυο ΚουΚουΕ και δεν προχώρησα την ανάγνωση.

Είμαι σίγουρος ότι έχεις κάνει σπουδαία δουλειά με στέρεη τεκμηρίωση, σφαιρική κάλυψη, και δίκαια κατανομή ευθυνών.

Αλλά ώωωωχ! Ζαλίστηκα!...
Idom

Β. είπε...

Φυσικά και έχω κάνει δίκαια κατανομή ευθυνών: φταίνε οι άλλοι (πάντα...).

Και για να σε εκδικηθώ που δεν το διάβασες, το σωστό είναι "τα μάλα", το δεύτερο λ περισσεύει.

(Ας το διάβαζες να γλύτωνες)

Idom είπε...

Καλύτερο είναι με δύο λάμδα. Σου δίνει την αίσθηση τού πλήθους και είναι πιο κοντά στο νόημα τής λέξης.

Idom